Språkdidaktik för SFI : att undervisa vuxna andraspråksinlärare /

Att lära sig ett nytt språk i vuxen ålder kräver hårt arbete och stor tidsmässig insats, i synnerhet om det gäller att utveckla en språknivå som håller för framtida yrkes- och samhällsliv. Den språkundervisning som inläraren möter i klassrummet är därför av avgörande betydelse: den måste vara engage...

Sparad:
Bibliografiska uppgifter
Norlund Shaswar, Annika, 1970-, Wedin, Åsa, 1955-
Bok Vux.utbild. kurslitteratur
Swedish
Lund : Studentlitteratur, [2020]
Upplaga 1
Beskrivning
Sammanfattning:Att lära sig ett nytt språk i vuxen ålder kräver hårt arbete och stor tidsmässig insats, i synnerhet om det gäller att utveckla en språknivå som håller för framtida yrkes- och samhällsliv. Den språkundervisning som inläraren möter i klassrummet är därför av avgörande betydelse: den måste vara engagerande, kännas meningsfull och bygga på vetenskaplig grund. I fokus för den här boken står språkdidaktiska frågor, som lyfter fram hur sfi-läraren genom sin undervisning kan stödja och stimulera de vuxna elevernas andraspråksutveckling. Författarna tar avstamp i den specifika roll som sfi har i det svenska utbildningssystemet samt förklarar vad forskningen säger om sfi, vuxnas språklärande och fler­språkighet som resurs. De ger en mängd praktiska förslag på aktiviteter och organisationsformer – allt ifrån stimulerande samtalsövningar och utvecklande skrivuppgifter till råd om digital teknik som stöd i språklärandet. Främst riktar sig boken till dem som undervisar inom den kommunala vuxenutbildningen Svenska för invandrare, men den är också av intresse för andra lärare som söker nya arbetssätt och undervisningsmetoder.
Fysisk beskrivning:167 sidor illustrationer 25 cm
ISBN:9789144132884
Logga in med bibliotekskortet för att se reserveringsmöjligheter.
Lägg till i lista
Bibliotek Status Placering
Luleå stadsbibliotek Tillgänglig Biblioteket , Plan 4 , 439.7824