Interkulturellt arbete i förskolan : med läroplanen som grund /

Ett interkulturellt samspel mellan barn, pedagoger och föräldrar är en viktig del av förskolans vardag. Alltmer betonas vikten av ett interkulturellt arbete i förskolan. Men vad innebär ett interkulturellt förhållningssätt och hur påverkar det vardagen? Med avstamp i förskolans uppdrag och i resonem...

Sparad:
Bibliografiska uppgifter
Stier, Jonas, 1967-, Riddersporre, Bim, 1954-
Bok
Swedish
[Stockholm] : Natur & Kultur, [2019]
Första utgåvan
Beskrivning
Sammanfattning:Ett interkulturellt samspel mellan barn, pedagoger och föräldrar är en viktig del av förskolans vardag. Alltmer betonas vikten av ett interkulturellt arbete i förskolan. Men vad innebär ett interkulturellt förhållningssätt och hur påverkar det vardagen? Med avstamp i förskolans uppdrag och i resonemang om bland annat kommunikativa processer, jämställdhet, traditioner, religion och tidsuppfattning diskuterar författarna de centrala delarna i ett interkulturellt förhållningssätt. Utifrån händelser i förskolans vardag och med stöd i forskning ges ett flertal handfasta råd och verktyg för att ett interkulturellt arbete ska fungera fullt ut och berika verksamheten. Boken vänder sig till alla som arbetar i förskolan, inklusive rektorer och förskollärarstudenter.
Fysisk beskrivning:160 sidor illustrationer 21 cm
ISBN:9789127822726
Logga in med bibliotekskortet för att se reserveringsmöjligheter.
Lägg till i lista
Bibliotek Status Placering
Bodens stadsbibliotek Tillgänglig Biblioteket , Språk och undervisning , 372
Haparanda stadsbibliotek Tillgänglig Vuxen Fakta , 372.2109485
Kiruna stadsbibliotek Tillgänglig Biblioteket , Vuxen , Pedagogik: Förskola