Striden om den goda skolan : hur kunskapsfrågan enat, splittrat och förändrat svensk skola och skoldebatt /

Vi pratar mycket om kunskap i samhället idag – ett åtrå­ värt begrepp som blev ett nyckelord i kampen mot den så kallade flumskolan som blev rejält utskälld i slutet av 1970­talet. ”Kunskap” blev därefter den klara ledstjärnan för 1990­talets skolreformer. I Striden om den goda skolan belyser Magnus...

Sparad:
Bibliografiska uppgifter
Hultén, Magnus, 1970-
Bok
Swedish
Lund : Nordic Academic Press, [2019]
Beskrivning
Sammanfattning:Vi pratar mycket om kunskap i samhället idag – ett åtrå­ värt begrepp som blev ett nyckelord i kampen mot den så kallade flumskolan som blev rejält utskälld i slutet av 1970­talet. ”Kunskap” blev därefter den klara ledstjärnan för 1990­talets skolreformer. I Striden om den goda skolan belyser Magnus Hultén hur den övergripande mediala ramberättelsen som formades på 1980­talet än idag påverkar såväl politiska beslut som medias rapporter om svagheterna i dagens skolor. Skol­reformerna på 1990­talet var tänkta att skapa Europas och till och med världens bästa skola, men så blev det inte. Författaren menar att anledningen till att målen inte upp­ nåtts går att finna i en övertro på vad statlig kunskaps­ styrning kan åstadkomma. Han anser att vi idag upprepar 1990­talets misstag på skolans område, drivna av samma – överdrivna – kunskapsvisioner. Med detta som bakgrund lyfter Hultén fram möjligheter och lösningar för att vi ska komma ur den låsta situation som uppstått.
Fysisk beskrivning:248 sidor illustrationer 23 cm
ISBN:9789188661913
Logga in med bibliotekskortet för att se reserveringsmöjligheter.
Lägg till i lista
Bibliotek Status Placering
Luleå stadsbibliotek Tillgänglig Biblioteket , Plan 4 , 370